Dalar-hesten
Kommentarer
Okay - den er ikke så åndssvag, på den dér pastiche-agtige måde (et sted mellem Rødhætte, Snedronningen og Niels Holgersen), Hvorfor vi vel kan fornøje os over at bebo "eksotiske egne" set fra et amerikansk synspunkt (hvilket Poul Anderson iøvrigt benyttede sig voldsomt af, med baggrund i nogle nordiske aner). Men når man bevæger sig rundt i andres "folkeeventyr/-lore" så snubler man forfærdeligt nemt. Og det syns jeg den bærer præg af. Men det er måske bare mig.....
Henning Andersen
7. februar, 2013
Er det noget bestemt, du synes den snubler over?
Det kan virke uendeligt pernittengrynet af mig, men hvordan kan der være plads i "gudsriget" (Godastor = Gud Er Stor) for en trold, blot den har "glemt" sin "grimme" fortid? Det er så okay, eftersom "Günther" ikke er en trold, men "Mor Svea" ville næppe forsvare ham, eftersom "hun" er et kristent nationalistisk symbol fra det 17. århundrede - hvilket i et vist omfang også gælder Dala-hästen (på lokalt plan). Det ville derimod den egentlige personificering af Skandinavien (og både Danmark, Norge og Finland nævnes), nemlig "Skade", gøre - men hende vil der næppe heller være plads til i GudErStor, for hun er jætten "Tjasses" datter. Til gengæld ville hun være en værdig modstander for "Europa", den af Zeus bortførte prinsesse, mor til Kong Minos osv,osv. - men samtidig fordi Europa til tider benævnes "Erebus", Mørkets Land eller Aftenlandet, set i modsætning til Hyperborea, Det Høje Nord med evindeligt lys. Og selvom jeg godt kan lide "Pippi Langstrømpe", så er der efter min mening ikke noget "Mor Svea" over figuren.
Men igen: - det er måske bare mig der bliver lidt øffet, når symbolerne træder hinanden over tæerne. Og undskyld det lidt omfattende = lange svar. Så "hér du er" ;-)
Henning Andersen
8. februar, 2013